مقاله انواع سقف‌ها

دسته بندي : فنی و مهندسی » عمران
مقاله انواع سقف‌ها در 21 صفحه ورد قابل ويرايش

سقفها

سقفها به قسمتي از ساختمان اطلاق مي شود که براي پوشش و تقسيم طبقات ساختمان از هم ساخته مي شود و در صورتيکه حد فاصل بين ساختمان و هوا باشد آنرا بام نامند.

سقفها را بطور کلي به سه دسته بشرح زير تقسيم مي کنند.

1) سقفهاي مستوي يا مسطح .

2) سقفهاي شيب دار.

3) سقفهاي کاذب.

سقفهاي مسطح يا مستوي
اين سقفها را بر حسب نوع مصالح مصرفي بشرح زير تقسيم مي نمايند.

الف) سقفهاي مستوي چوبي

ب) سقفهاي مستوي آجري
ج)سقفها مستوي بتني
الف) سقفهاي مستوي چوبي

سقفهاي مسطح چوبي را بيشتر در ساختمانهاي چوبي يا توده اي که نيروها بوسيله ديوارها به پي و زمين منتقل مي شوندو همچنين در نقاطي که چوب ارزان و فراوان است ساخته مي شود.

پس از ساختن ديوارها که غالبا از آجر يا سنگ و گاهي از خشت خام است ،سقف را به کمک تيرهاي چوبي گرد که دو سر آنها به فواصل معين بر روي ديوار قرار گرفته و روي آنها تخته کوبي مي کنند ، مي سازند.

نوع بهتر سقفهاي فوق به اين ترتيب است که پس از تير ريزي روي آنها را با تخته هاي نسبتا منظم و درز بندي شده پوشانده و سپس يک لايه حصير يا ني بافته شده روي آنها مي کشند و سپس کف سازي مي کنند .

گاهي اگر تخته هاي پوشش قطور و نسبتا طولاني باشند و دقت کافي در نصب آنها بعمل آمده باشد همان را بعنوان سقف و کف استفاده مي کنند.
سقفهاي مستوي آجري

ساده ترين سقفهاي مستوي آجري سقف ضربي معمولي است که به کمک تيرآهن پوشش که بر حسب دهانه و بارهاي وارده و هم چنين فاصله آنها از يکديگر محاسبه مي شوند روي ديوارهاي طرفين و يا به تيرآهنهاي قويتر، که پل ناميده مي شوند ، اتصال و نصب ميکنند. سپس بين انها را با طاق هاي ضربي آجري مي پوشانند. فاصله تيرآهن ها را بين 80 تا 120 سانتيمتر ميگيرند(معمولا يک متر )

در ساختن سقفهاي فولادي آجري نکات زير را بايد در نظر گرفت:
1)ضد زنگ نمودن تيرآهن هاي پوششي

2) قرار دادن زير سري براي تيرآهن ها

3)نصب ميل مهار

4) آماده کردن سقف براي کف سازي

5) نصب توري فلزي


سقفهاي آجري مستوي توخالي با تيرآهن

گاهي بجاي طاق ضربي معمولي از بلوکهاي آجري توخالي که به اشکال مختلف ساخته مي شوند، استفاده مي کنند و به کمک آجرهاي تو خالي فاصله بين تيرآهنها را پوشش مي نمايند.

اگر تيرآهن هاي سقف کوچک و بين نمره هاي 12 تا 16 باشد از آجرهاي مخصوص که در لبه هاي بالهاي تيرآهنها قرار مي گيرند استفاده مي کنند. آجرهاي مجوف را طوري مي سازند که اطراف بال تيرآهنها را در زير سقف بپوشانند. تا اندود سقف روي يک جنس قرار گرفته و از ترکها مويي ناشي از غير هم جنس بودن سقف جلوگيري شود. اين گونه سقفها علاوه بر سبکي زياد و سرعت عمل فوق العاده ساخت ، در مقابل انتقال صوت و حرارت به مراتب مقاوم تر از سقفهاي آجري توپر معمولي مي باشند و بعلاوه ميتوان روي آنها را بلافاصله کف سازي کرد.

سقفهاي آجري بدون کمک تيرآهن (سقفهاي سفالي )

1) سقفهاي سفالي بدون تيرچه هاي پيش ساخته شده.

اين سقفها را به کمک بلوکهاي آجري توخالي نسبتا بزرگ و با استفاده از ميلگرد و بتن مي سازند. اگر سقف مستقيما روي ديوار آجري حمال قرار گيرد بتن ريزي را طوري انجام مي دهند که روي ديوار شنازي ادامه داشته باشند.

2) سقفهاي سفالي با تيرچه هاي پيش ساخته



تيرچه هاي پيش ساخته ممکن است بصورت تمام فولادي ، تمام بتن مسلح (پيش تنيده و يا ساده ) و يا قالبهاي سفالي ساخته شوند.

تيرچه هاي تمام فولادي از قطعات نبشي ، تسمه و يا ورق خم شده نهيه مي شوند. تيرچه هاي فنري راکه معمولا از ورق خم شده تهيه مي کنند از دو قسمت فوقاني و تحتاني تشکيل مي گردد. اتصال دو قسمت فوقاني و تحتاني با تسمه و يا از خم کردن تيرچه هاي تمام بتن مسلح را ممکن است ساده و يا بصورت پيش فشرده تهيه کنند. تيرچه هاي تمام بتن مسلح ساده از تن و ميلگرد مي سازند. اين تيرچه ها از ميلگرد خرپايي شکل، و يا در پاره اي موارد از ورق فلزي ، که در بالا و قسمت تحتاني محکم شده است ساخته ميشوند.

تيرچه هاي تمام بتن مسلح پيش فشرده را معمولا از ميلگردهاي مخصوص با مقاومت زياد ( در حدود 17500 کيلوگرم بر سانتيمتر مربع ) که در قسمت تحتاني تيرچه قرار داده و مي تنند ساخته مي شوند. هدف اصلي از پيش فشرده کردن ازدياد مقاومت کششي بتن و در نتيجه تقليل ابعاد تيرچه ها و کاهش هزينه است.

تيرچه هاي با فالبهاي سفالي ، که معمولترين نوع از انواع تيرچه هاي پيش ساخته در ايران است را از بتن و ميلگردهايي، که معمولا آجدارند، و يا استفاده از قالبهاي سفالي مي سازند.

3) استقرار تيرچه ها در محل و نصب بلوکها

پس از انجام زير سازي و قالبهاي لازم تيرچه هاي حمل شده به کارگاه را بر حسب مورد با دست، قرقره و يا بالابرهاي مکانيکي بر روي کار حمل کرده و در محل خود قرار مي دهند. تنظيم فاصله تيرچه ها از هم معمولا به کمک بلوک صورت ميگيرد. از جوش سر ميلگردهاي تيرچه ها به تيرآهن هاي سقف باير خودداري نمود.

4) تعبين کلاف بتني

اگر دهانه تيرچه ا چهار متر کمتر باشد احتياجي به تعبيه کلاف بتني نيست ولي دهانه هاي بيش از چهار متر نياز به کلاف بتني دارند. براي دهان هاي بيش از 6 متر دو کلاف عرضي با تقسيمات مساوي نسبت به دهانه باد در نظر گرفته شود. آرماتورهاي داخل کلاف بتني بايد حتي المقدور در ناحيه کششي سعني روي تيرچه ها قرار داد و آنها را به ميلگردهاي خارجي تيرچه ها وصل نمود.

نصب ميلگردها حرارتي

نصب ميلگردهاي حرارتي ک معمولا از نمره 6 انتخاب مي شود آخرين مرحله آماده ساختن سقف قبل از بتن ريزي است در صورتي که آرماتور بالايي تيرچه ها بالاتر و يا همسطح بلوکها باشد ميلگردهاي حرارتي تنها در جهت عمود بر تيرچه ها قرار مي دهند که فاصله آنها از هم نبايد بيش از 30 سانتيمتر باشد. فاصله ميلگردهاي حرارتي از بلوکها تقريبا نصف ضخامت بتن سقف است. منظور اصلي از نصب ميلگردهاي حرارتي تقسيم فشارو جلوگيري از ترک خوردن مطح بتن سقف در اثر تغيير حجم ناشي از تغيير درجه حرارت و عوامل ديگر است.



سقف کاذب در ساختمانهاي بتني-

در ساختمانهاي بتني موقع قالب بنديدر فاصله ها معين قالب را سوراخ و ميله هاي آهني به قطر بين 6 تا 10 ميليمتر از سوراخهاي تخته ها عبور داده و آنها را به قسمت هاي آهن بندي بتن بسته يا جوش ميدهند و بتن ريزي مينمايند. در موقعيکه بتن خودگيري خود را انجام داد و قالب ها را باز نمودند، ميله هاي مذکور به سقف بطور عمودي آويزان ميباشد که بعدا به اندازه دلخواه زير آن را بوسيله ميله آهن ياتخته بندي به يک سطح صاف درآورده، و روي آن را با رابيتز يا ني هاي بافته شده و يا يونوليت و صفحات ضد صوت يا با يونوليت و صفحات ضد صوت يا با کانتکس سقف سازي مينمايند. فاصله بين سقف کاذب و سقف اصلي که يک فضاي آزاد ميباشد بيشتر براي محل کانال هاي تهويه و محل لوله هاي آب و فاضلاب استفاده ميشود.

در بعضي مواقع که بخواهند عايق ضخيم تري داشته باشند از کانتکس ( ني فشرده شده بوسيله دستگاههاي مخصوص ) استفاده ميکنند براي نصب کانتکس اول آهن سپري را بفاصله معين يعني اندازه پهناي کانتکس درديوار نصب و سپس ورقهاي کانتکس را روي آن قرار داده و با سيم هاي نازک محکم مي بندند و روي آن را اندود گچ و خاک و سفيد کاري مي کنند. اين نوع سقف سازي را بجاي توفال ميتوان از آن استفاده کرد. در ساختمانهاي قديم و يا ساختمانهائي که با شيروانه ساخته ميشود زير تيرها را با تخته هائي که بنام توفال ميباشد توفال کوبي ميکنند.( توفال را از چوبهاي گرد ميسازند. چوبهاي گرد را با اندازه 40 تا 50 سانتيمتر بريده و با تيشه نجاري آن را از راه طول به ورقه هاي نازکي مي شکافند، يعني باريکه هائي در مي آورند که قد آن 40 تا 50 سانتيمتر و عرض آن در حدود 6 الي 7 سانتيمتر و ضخامت آن 10 تا 15 ميليمتر مي باشد. دو سرتوفال را از عرض و ضخامت با تيشه نجاري تراشيده ترز و نازک ميکنند تا سر توفالها بطور چپ و راست براحتي پهلوي يکديگر قرار گرفته و با ميخهاي سنجاقي آنرا به سقف مي کوبند.

توفال اگر با اره نجاري بريده شود بشکل تخته ميباشد و ملاط روي تخته نمي چسبد اگر هم بچسبد موقتي و پس از خشک شدن ميريزد. ولي توفالي که با تيشه نجاري لايه مسکنند چون ناصافي دارد و در ضمن بدنه چوب در موفع لايه شدن ريش ريش مي شود سطح ناصاف چوب براحتي به ملاط چسبيده و پس از خشک شدن محکمتر مي شود.

فاصله بين توفال ها به طور تقريب 1 تا 2 سانتيمتر مي باشد علت فاصله اين است که ملاطي به راحتي از ميان توفال عبور کرده و قسمتي از ملاط به پشت توفال برسد و گسترش پيدا کند و عمل بندو بست ملاط را به صورت قلاب حفظ نمايد.

استفاده از ني بافته

ني را به چند طريق به يکديگر متصل مي کنند. گاهيني ها را دوبه دو (ني گرد ) پهلوئي يکديگر قرار ميدهند و با سيم هاي نازک مي بافند و گاهي تک تک اين گونه بافت ني ملاط را بخود جذب نکرده و بسختي نگه ميدارد و کار را مشکل مينماد.

براي کار بهتر ني را از طريق بدو نيم مساوي تقسيم کرده و نصفه ها را به يکديگر متصل ميکنند. شکستگي ني ها را به طرف پائين محلي که بايد اندود کاري شود نصب و روي آنرا با ملاط پر مي کنند. نصفه هاي ني را براي نگهداري ملاط بسيار مناسب بوده و بهتر از ني گرد ملاط را بخود نگه ميدارد.

سقف کاذب در پوشش هاي تيرآهن و غيره

همانطور که در بالا گفته شد ميله هاي گرد از سقف به طور عمودي آويزان و به فاصله هاي معين به تيرآهن و يا سقف هاي ديگر از نصب نموده عمل پوشش را به هر طريق باشد انجام ميگيرد. پس از نصب کانال و وسائل مورد احتياج که بايد در پشت سقف کاذب نصب گردد انجام پذيزفت سقف کاذب را شروع و به اتمام ميرساند.
دسته بندی: فنی و مهندسی » عمران

تعداد مشاهده: 670 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 21

حجم فایل:123 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: