پروژه کارآفرینی کارگاه تولید نودل

دسته بندي : کارآفرینی » تولیدی
پروژه کارآفريني کارگاه توليد نودل در 46 صفحه ورد قابل ويرايش


فهرست مطالب

عنوان شماره صفحه

خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 4

فصل اول..................................................................................................................................................................... 5

کليات.......................................................................................................................................................................... 5

مقدمه :........................................................................................................................................................................ 6

نام کامل طرح و محل اجراي آن :.............................................................................................................................. 6

محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 6

مشخصات متقاضيان :................................................................................................................................................. 6

دلايل انتخاب طرح :................................................................................................................................................... 7

وضعيت و ميزان اشتغالزايي :..................................................................................................................................... 7

تاريخچه و سابقه مختصر طرح :................................................................................................................................. 8

مشخصات كلي محصول............................................................................................................................................. 8

شماره تعرفه گمركي................................................................................................................................................... 9

شرايط واردات و صادرات :....................................................................................................................................... 9

استانداردهاي ملي و جهاني..................................................................................................................................... 10

قيمت توليد داخلي و جهاني محصول..................................................................................................................... 11

موارد مصرف و كاربرد:........................................................................................................................................... 11

كالاهاي جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول........................................................................ 11

كشورهاي عمده توليد كننده و مصرف كننده محصول............................................................................................ 12

وضعيت عرضه و تقاضا............................................................................................................................................ 13

بررسي ظرفيت بهره برداري و وضعيت طرحهاي جديد و طرحهاي توسعه و در دست اجرا و روند توليد از آغاز برنامه سوم تا كنون 13

بررسي روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نيمه اول سال 85................................................................ 13

بررسي روند مصرف از آغاز برنامه......................................................................................................................... 14

بررسي روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم و امكان توسعه آن................................................................. 16

بررسي نياز به محصول يا اولويت صادرات تا پايان برنامه چهارم.......................................................................... 17

بررسي اجمالي تكنولوژي و روشهاي توليد و تعيين نقاط قوت و ضعف تكنولوژي هاي مرسوم در فرآيند توليد محصول : 17

تكنولوژي هاي موجود:............................................................................................................................................ 17

خط توليد نودل خشک شده :.................................................................................................................................. 18

در روش دوم فرايند توليد نودل , محصول سرخ ميشود ....................................................................................... 18

خط توليد نودل سرخ شده....................................................................................................................................... 19

شرح تكنولوژي مورد نظر:....................................................................................................................................... 19

روش توليد طرح)با رسم نمودار(............................................................................................................................ 19

نمودار توليد :........................................................................................................................................................... 22

مجوز هاي قانوني :................................................................................................................................................... 22

مراحل صدور جواز تاسيس :................................................................................................................................... 22

شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس......................................... 23

1- اشخاص حقيقي............................................................................................................................................... 23

2- اشخاص حقوقي.............................................................................................................................................. 23

مدارك مورد نياز:..................................................................................................................................................... 23

اصلاحيه جواز تاسيس :........................................................................................................................................... 24

تعريف:...................................................................................................................................................................... 25

صدور پروانه بهره برداري :..................................................................................................................................... 25

مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 25

فصل دوم.................................................................................................................................................................. 27

روش انجام کار......................................................................................................................................................... 27

جنبه هاي ابتکاري بودن و خلاقيت به کار رفته شده :........................................................................................... 28

مشخصات نيروي انساني مورد نياز از لحاظ مفيد بودن و توانايي کار :................................................................. 28

پيشنهاد منطقه مناسب براي اجراي طرح :.............................................................................................................. 29

در مكانيابي صنايع اولويت دار براي استقرار در هر منطقه عوامل مشروحه در ذيل مد نظر بوده است:............. 29

الف- منابع طبيعي و مواد اوليه................................................................................................................................. 29

ب- نيروي انساني.................................................................................................................................................... 29

ج- سرمايه و منابع مالي............................................................................................................................................ 30

د- امكانات زيربنايي................................................................................................................................................. 30

ه- امكانات خدمات پشتيباني توليد......................................................................................................................... 31

ز- موقعيت جغرافيايي.............................................................................................................................................. 31

ح- شرايط طبيعي..................................................................................................................................................... 32

گروه بندي صنايع براساس فاصله محل استقرار صنايع با بازارهاي مختلف.......................................................... 32

صنايع را بر حسب اصلي ترين عوامل موثر در مكانيابي آنها مي توان در 5 گروه به شرح زير طبقه بندي كرد. 33

گروه بندي صنايع جهت مكانيابي براساس صنايع عمومي و صنايع تخصصي....................................................... 33

الف - صنايع عمومي................................................................................................................................................ 33

ب- صنايع تخصصي................................................................................................................................................. 33

گروه بندي صنايع براساس فرايند توليد و ميزان آلودگيهاي محيط زيست............................................................ 34

فصل سوم................................................................................................................................................................. 35

امور مالي طرح......................................................................................................................................................... 35

سرمايه گذاري ثابت طرح :...................................................................................................................................... 36

خريد دفتر کار :........................................................................................................................................................ 36

هزينه زمين :............................................................................................................................................................. 36

هزينه محوطه سازي :............................................................................................................................................... 37

هزينه ساختمان سازي :............................................................................................................................................ 37

هزينه ماشين آلات و تجهيزات :.............................................................................................................................. 38

هزينه تاسيسات و تجهيزات عمومي :...................................................................................................................... 38

هزينه تجهيزات آزمايشگاهي :................................................................................................................................. 39

وسايل اداري و خدماتي........................................................................................................................................... 39

ماشين آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهي...................................................................................................... 39

هزينه هاي قبل از بهره برداري................................................................................................................................ 40

هزينه هاي پيش بيني نشده...................................................................................................................................... 40

هزينه سرمايه گذاري ثابت :..................................................................................................................................... 41

سرمايه در گردش :................................................................................................................................................... 41

هزينه پرسنل :........................................................................................................................................................... 42

هزينه آب – سوخت – ارتباطات :.......................................................................................................................... 43

هزينه تعمير و نگهداري :......................................................................................................................................... 43

فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 44

جمع بندي – نتيجه گيري و پيشنهادات.................................................................................................................. 44

نتايج حاصله از اجراي طرح :.................................................................................................................................. 45




خلاصه طرح :

در اين طرح به بررسي کارگاه توليد نودل پرداخته شده است ، براي بررسي طرح از روش هاي آماري و اقتصادي و برآورد هاي مالي استفاده شده است ، اين طرح شامل چهار فصل ميباشد ، فصل اول به بيان کلياتي از قبيل مقدمه ، تاريخچه ، مجوز هاي قانوني مورد نياز ، وضعيت بازار ، ميزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بيان روش انجام کار پرداخته است ، بازديد از واحد کاري مشابه ، نيروي انساني ، نحوه تامين سرمايه و ... از جمله عناوين موجود در اين فصل ميباشد ، فصل سوم به بررسي طرح از ديدگاه اقتصادي پرداخته است ( طرح توجيهي يا BP ) ، عناويني از قبيل نيروي انساني مورد نياز ، ميزان سرمايه گذاري ، مواد اوليه مورد نياز ، ماشين آلات مورد نياز و ... از جمله عناوين موجود در اين فصل ميباشد ، در نهايت فصل چهارم به بيان نتيجه اجراي طرح مي پردازد .

مقدمه :

هدف از انجام اين بررسي , مطالعه و امكان سنجي احداث واحد توليد نودل است . در اين بررسي بازار فروش , واردات و صادرات , واحدهاي فعال و در دست احداث , منابع تأمين مواد اوليه و كليه ماشين آلات و ساير امكانات مورد نياز براي احداث واحد به تفصيل شرح داده شده است .

طبق بررسي انجام شده احداث چنين واحدي نياز به سرمايه ثابتي حدود 7238 ميليون ريال و سرمايه درگردش مورد نياز برابر 689 ميليون ريال و كل هزينه هاي توليدي سالانه برابر 4667 ميليون ريال است . سرمايه گذاري طرح ظرف مدت سه سال برگشت مي يابد . ليكن برآوردهاي اقتصادي به شدت تابع قيمت مواد اوليه ميباشد و توانايي رقابت با شركتهاي ديگر نيز بسيار حائز اهميت است .

احداث واحد در تمام استان ها به علت جديد بودن محصول قابل توجيه ميباشد ولي هر چه نزديكتر به بازارهاي مصرف ( شهرهاي بزرگ ) باشد از مزيت بهتري برخوردار ميباشد



نام کامل طرح و محل اجراي آن :

توليد نودل



محل اجرا :





مشخصات متقاضيان :

نام


نام خانوادگي


مدرک تحصيلي


تلفن












دلايل انتخاب طرح :

اين كالا بدليل استفاده محصولات كشاورزي به عنوان مواد اوليه و در حقيقت ايجاد ارزش افزوده براي كالاهاي كشاورزي و ايجاد اشتغال مناسب براي كشورهايي كه داراي محصولات كشاورزي با قيمت و كيفيت مناسب بسيار مطلوب ميباشد .

به علت ماندگاري زياد و آماده شدن سريع آن كه نيازي به محل پخت ندارد و ارزش غذايي بالا ي نودل از آن ميتوان در شرايط بحران و در مناطق آسيب ديده از بلاياي طبيعي مورد استفاده قرار گيرد كه به اهميت اين غذا به عنوان يك وعده غذايي گرم در شرايط اضطراري و شرايط بحراني مي افزايد.

همچنين بدليل تغيير بافت سنتي خانواده ها در كشورهاي در حال توسعه مصرف غذاهاي آماده توليد شده به صورت صنعتي در حال گسترش بوده و بسياري از كشورها سعي در گسترش اينگونه محصولات دارند.

جداي از بررسي سياست هاي داخلي دولت و وزارت بهداشت كه اخيرا توجه خاصي به اين امر پيدا كرده اند كشورهاي مختلف جهان و موسسه هاي بين المللي زمان بسيار زيادي است كه به اهميت اين ماده غذايي پي برده و يكي از اولويت هاي سياست خود را اين موضوع قرار داده اند و به سرعت در حال رشد دادن و حمايت از صنعت نودل سازي هستند.



وضعيت و ميزان اشتغالزايي :

تعداد اشتغالزايي اين طرح 24 نفر ميباشد .



تاريخچه و سابقه مختصر طرح :

مشخصات كلي محصول

نام محصول نودل نوعي ماكاروني آماده طبخ)ميباشد كه با كد آيسيك 15492331 در اداره صنايع و معادن قابل شناسايي ميباشد كه مشخصات و ويژگي هاي آن در زير شرح داده شده است. اين محصول نوعي غذاي آماده با پايه غلات (گندم ) ميباشد كه كليه خواص گندم را داراست طي آزمايشاتي مشخص شده است كه نشاسته ماكاروني 2 برابر نان و 3 برابر برنج است و باعث ترشح هورمون سروتنين كه كنترل كننده احساسات در بدن است , مي شود.اين محصول آماده مصرف ميباشد كه ميتواند توسط كليه خانوار ها بخصوص افرادي كه زمان كمتري براي تهيه و طبخ غذا دارند مورد مصرف قرار گيرد. اين محصول بسيار سالم و بهداشتي است و از ارد گندم تهيه ميشود .

كالاهاي جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

انواع غذاهاي آماده ديگر و ماكاروني ها و غيره ميتواند جايگزين اين محصول تعريف شود ولي با توجه به سرعت آماده شدن آن و عدم نياز به محلي براي پخت و قيمت مناسب و خواص غذايي مطلوب آن مزيت بالايي نسبت به ديگر جايگزينهاي خود دارد .





كشورهاي عمده توليد كننده و مصرف كننده محصول

به نظر مي رسد سرآغاز پيدايش نودل فوري در كشور ژاپن در سال 1950 بوده است ، و اكنون در بيش از 80 كشور در سراسر دنيا توليد مي شود .در سال 2001 بيش از يك ميليون تن نودل در چين توليد شد، حدود 700 هزار تن در ژاپن و اندونزي ، 270 هزار تن در كره جنوبي ، 200 هزار تن در ويتنام ، 80 هزار تن در تايلند ، 50 هزار تن در تايوان ، و 40 هزار تن در فيليپين توليد شده است. راحتي و از عهده هزينه آن برآمدن از فاكتورهاي مهمي هستند كه باعث رشد محبوبيت نودل بين مصرف كنندگان شده است . مصرف سرانه نودل از سال 1995 در بسياري از كشورهاي آسيايي بطور يكنواخت در حال افزايش است .

اساس آخرين پژوهشهاي موسسه يورومانيتور اينترنشنال ،آمريكاييها بيشترين مصرف غذاي آماده را دارند ،و ژاپني ها جهت خوردن غذا در بيرون از خانه بيشترين هزينه را مي كنند.

بر اساس آخرين تحقيقات موسسه يورومانيتور اينترنشنال در سال 2005 مصرف سرانه غذاي آماده در امريكا 566 دلار بوده است و به دنبال آن كشورهاي كانادا ، انگلستان و استراليا به ترتيب با مصرف سرانه 456 دلار ، 390 دلار و 363 دلار در مكان هاي بعدي قرار دارند. اين مصرف سرانه بالا نشان دهنده اهميت غذاي آماده در شكل زندگي اين كشورهاست . جالب است بدانيد كشور كره جنوبي با سرانه مصرف 239 دلار براي غذاي آماده بالاتر از كشورهاي ثروتمند اروپايي مانند اتريش ، آلمان ، سوئيس و سوئد قرار گرفت.



بررسي نياز به محصول يا اولويت صادرات تا پايان برنامه چهارم

با توجه به عزم دولت براي رفع موانع توسعه صادرات غير نفتي بر اساس برنامه چهارم توسعه , توليد و صادرات اين گونه محصولات با توجه به پتانسيل هاي بالقوه فراواني كه در كشور وجود دارد در اين زمره قرار خواهد داشت و از حمايت هاي دولت برخوردار خواهد شد .همچنين با توجه به وجود مناطق بحران زده درمنطقه پيش بيني مي شود كه صادرات اين گونه محصولات با رشد بيشتري انجام گيرد.بعلاوه با توجه به اين نكته كه كشور ما از نظر توليد محصولات كشاورزي از نظر كمي و كيفي از جايگاه ممتازي در منطقه برخوردار ميباشد در نتيجه نسبت به كشورهاي منطقه مبتوان به مواد اوليه ارزانتر و با كيفيت بهتري دسترسي داشت .



بررسي اجمالي تكنولوژي و روشهاي توليد و تعيين نقاط قوت و ضعف تكنولوژي هاي مرسوم در فرآيند توليد محصول :

تكنولوژي هاي موجود:

براي توليد نودل دو نوع خط توليد (فرايند ) وجود دارد. در يك روش آرد گندم پس از دريافت و خمير شدن در دستگاه اختلاط دو محوري و عبور از دستگاه رول هاي پيوسته كه به منظور صاف و يكنواخت شدن سطح خمير و خروج حباب هوا در مسير خط تعبيه شده است , در دستگاه پخت , بخار پز ميشود .خمير در اثر طي مسير دستگاه در اثر مجاورت با بخار پخته شده و پس از خروج از مرحله پخت بوسيله كاتر برش خورده و به يد و بوسيله همين دستگاه چين خورده و دسته دسته ? صورت رشته هائي با طول دلخواه در مي ميشوند.و در ادامه مسير توسط نوار هدايت گر به دو دستگاه خشك كن منتقل ميشوند .

دسته بندی: کارآفرینی » تولیدی

تعداد مشاهده: 1201 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 46

حجم فایل:1,279 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: