پروژه كارآفريني توليد ترانس

دسته بندي : کارآفرینی » برق و الکترونیک
پروژه كارآفريني توليد ترانس در 68 صفحه ورد قابل ويرايش


فهرست عناوين توليد ترانس

فهرست شماره صفحه

پيشگفتار ................................................................................................................. 1

مقدمه ....................................................................................................................... 2



فصل اول : کليات

الف : تعاريف مفاهيم و اصطلاحات..................................................................... 5

ب: تعريف و تشريح موضوع تحقيق.................................................................... 7

ج : اهداف پروژه.................................................................................................... 9



فصل دوم : جمع آوري مقدماتي اطلاعات ( پيشينه طرح )

1-تاريخچه توليد ترانس در ايران ...................................................................... 11

2- تاريخچه طرح ................................................................................................... 13



فصل سوم : برنامه عملياتي

الف : تهيه و تبديل مواد اوليه ............................................................................... 15

ب : خدمات شرکت ................................................................................................. 24

ج : روشهاي بازار يابي و تبليغات ...................................................................... 26

فهرست شماره صفحه



فصل چهارم : نيروي انساني

الف : نمونه برنامه زمانبتدي براي يك سال كاري ......................................... 28

ب : چارت تشكيلاتي ............................................................................................. 29

ج : سايت پلان طرح ............................................................................................... 30



فصل پنجم : منابع مالي

الف : ضوابط جواز تاسيس و گذفتن مجوز ...................................................... 32

ب : توجيه اقتصادي طرح : ................................................................................... 37

ترازنامه ................................................................................................................... 60

تراز آزمايشي ........................................................................................................ 61

صورت سود و زيان ............................................................................................. 62

صرتحساب سرمايه............................................................................................... 64

فهرست منابع ......................................................................................................... 65




پيشگفتار

کار آفريني زمينه هاي لازم را براي يافتن فرصتها در بازار کار وتوليد براي توانايي فردي مورد بررسي قرار مي دهد و مجموعه دانش و مهارتهايي را که براي ورود به بازار کار مورد نياز است و همچنين راهبردهاي لازم را براي موفقيت در کسب و کار ارائه مي نمايد تا پس ازفراغت ازتحصيل چنانچه تمايل داشته باشي به جاي استخدام و کار براي ديگران در حد توان مالي و تخصصي به تنهايي يا به کمک دوستان و نزديکان نسبت به راه اندازي و اداره يک واحد کوچک صنعتي،کشاورزي،خدماتي ويا هنري براي کسب وکارتوليدي اقدام نمايي.سرعت روند تحولات فن اوري واقتصادي درجهان به گونه اي است که حتي راه اندازي و اداره واحدهاي توليدي وخدماتي کوچک نيز نيازمند اطلاعات و دانش است که در اين مجموعه سعي شده است اين گونه اطلاعات در حد امکان و ضرورت ارائه شود.روحيه و تفکر کار افريني هم در واحد هاي بزرگ توليدي و خدماتي و هم درواحد هاي کوچک کاربرد فراوان دارد و مي تواند خلا قيتها ، نواوريها و موفقيتهاي زيادي را به دنبال داشته باشد اما جايگاه اصلي توسعه تفکر کار آفريني در واحد هاي کوچک توليدي و يا خدماتي است.























مقدمه:

امروزه با توسعه روز افزوني كه در طي چند دهه اخير در سطح زندگي مردم كشورمان مشاهده مي شود استفاده از برق و وسايل برقي شتاب و گسترش روز افزوني يافته به گونه اي كه بيش از 65 % مردم كشورمان حداقل از يكي از وسايل برقي خانگي استفاده مي كنند كه پيش بيني مي شود با گسترش هر چه بيشتر شبكه برق رساني كشور طي سالهاي اينده ميزان استفاده از وسايل برقي نيز افزايش بيشتري پيدا كند. ترانس تقويت كه در اين طرح به بررسي ان مي پردازيم امروزه بعنوان يكي از دستگاههاي مكمل ديگر محصولات برقي خانگي مانند يخچال و تلويزيون و… بازار مصرف خود را در ميان مصرف كنندگان علي الخصوص طي سالهاي اخير شبكه برق كشور توام با قطع و وصل و نوسانات بيشتري بوده ،به سرعت ايجاد نموده ،به گونه اي كه محصول فوق بخصوص طي سالهاي اخير جزو كالاهاي كمياب در امده و داراي نرخهاي متفاوتي در بازار رسمي و بازار ازاد بوده است.كالاهاي فوق به غير از مصارف خانگي كه در بالا بدان اشاره شد در غالب واحدهاي خدماتي و صنعتي نيز كه از وسايل برقي استفاده ميكند مورد مصرف دارد.اين كالا در حال حاضر در داخل كشور توليد ميگردد و توليد كنندگان عمده اين محصول كارخانجات فاراتل باخزر ترانس ،راسيكو،كالاي گنجينه ايرانفرد و تعاوني صنعتي 12بهمن ميباشدكه مجموعا بيش از 65% توليدات كشور را در دست دارند.جز واحدهاي فوق در حدود 35 واحد ديگر در داخل كشور محصول فوق را توليد مينمايند كه در حدود 15 واحد ان بدون هيچ گونه پروانه اي مشغول به ساخت اين محصول ميباشند.علاوه بر توليد محصول فوق در داخل كشور امار اداره كل گمركات كشور حاكي از ان است كه طي سالهاي 67-63 مقادير زيادي ترانس تقويت وارد بازار ايران گرديده است ،جدول زير امار واردات محصول فوق را جهت ترانسهاي تقويت تا 2كيلو وات و بالاتر حاوي ارزش ريالي واردات سالهاي فوق را نشان ميدهد.



تعريف ترانسفورماتور :

ترانسفورماتور يكي از وسايل بسيار مهم تبديل كمياب جريان و لتاژ الكتريكي متناوب است ، كه بر خلاف ماشين

هاي الكتريكي كه از انرژي تغييري نمي دهد بلكه ولتاژ و جرياني را با همان فركانس ولي متناوب از نظر مقدار تبديل مي نمايد.يا به بيان ديگر ترانسفورماتور يك وسيله الكترو مغناطيسي ساكن است كه مي تواند انرژي متناوب را از يك مداري به مدار ديگر فقط با حفظ اندازه فركانس جريان متناوب انتقال دهد ، بطوريكه انرژي با ولتاژ پايين را تبديل به همان انرژي با ولتاژ بالاتر مي نمايد و همچنين جريان را از مقدار داده شده در يك مدار به جرياني با اندازه هاي متفاوت در مدار ديگر تبديل كند.

امروزه ،ترانسفورماتور وسيله اي لازم و ضروري در دستگاهها و انتقال انرژي الكتريكي و پخش و توزيع انرژي الكتريكي متناوب است.ترانسفورماتورها بطور بسيار وسيعي در مدارهاي وسايل الكترونيكي و دستگاههاي خودكار يا اتوماتيك و راه اندازي موتورهاي الكتريكي و تطبيق ولتاژ مورد نياز جهت تغذيه مصرف كننده هايي از قبيل يكسو سازها و مبدل هاي جريان دائم به جريان متناوب ،شارژ كننده هاي باطري و ايجاد دستگاههاي چندين فاز از دستگاههاي دوفازه و سه فازه و در ارتباطات به منظور تطبيق امپدانس و همچنين در سيستم هاي قدرت به منظور بالا بردن ولتاژ براي انتقال اقتصادي قدرت يعني پايين آوردن جهت كاهش افت ولتاژ و كم كردن مقطع سيم انتقال و همچنين در انتهاي خط به منظور پايين آوردن ولتاژ به مقادير مورد نياز به كار مي رود.همچنين ترانسفورماتور يك وسيله بسيار ضروري در مدارهاي اندازه گيري الكتريكي و در مدار هاي جوشكاري و كوره هاي الكتريكي است.به عنوان يك مجزا كننده مدار با ولتاژ زياد از مدارهاي با ولتاژ پايين و خذف كننده مولد هاي مستقيم جريان در يك مدار دستگاه انرژي نيز به كار مي رود.

اساس كار ترانسفورماتور:

اساس كار ترانسفورماتورها بر القاء الكترومغناطيسي متقابل بين دو سيم پيچ كه بر روي هسته آهني قرار دارند،بنا نهاده شده است.


ترانسفورماتورها انواع مختلف دارند :

1- ترانسفورماتورهاي جدا كننده :ترانسفورماتورهايي هستند كه سيم پيچ هاي آنها از نظر الكتريكي از هم جدا



مي باشد و براي تحقق تدابير حفاظتي (جدا سازي حفاظتي)براي اتصال الكتريكي به مصرف كننده جريان به كار مي رود.

2- ترانسفورماتورهاي عايق:ترانسفوماتورهايي هستند كه سيم پيچ هاي آنها از نظر الكتريكي از هم جدا مي باشد و براي انتقال انرژي مابين سيستم هاي با پتانسيل هاي بسيار مختلف،كه در آنها ولتاژ عايق نسبت به ولتاژ اسمي ترانسفورماتور معين نشده است،به كار مي روند.

3- ترانسفورماتورهاي كنترل:ترانسفوماتورهايي هستند كه سيم پيچ هاي آنها از نظر الكتريكي از يكديگر جدا مي باشند و براي تغذيه مواد كنترل به كار مي روند.

4- ترانسفورماتورهاي منبع تغذيه:ترانسفوماتورهايي هستند با يك يا چند سيم پيچ ثانويه كه از سيم پيچ اوليه از نظر الكتريكي جدا مي باشند.

5- اتو ترانسفورماتورها:ترانسفورماتورهايي هستند كه سيم پيچ اوليه و ثانويه آنها با هم مشترك مي باشند.
6- ترانسفورماتورهاي جرقه زن:ترانسفورماتورهايي هستند كه سيم پيچ هاي آنها از نظر الكتريكي از يكديگر جدا مي باشند و براي مشتعل كردن مخلوط هوا و گاز و يا هوا و روغن بوسيله جرقه يا قوس الكتريكي بكار مي رود.





























ب: تعريف و تشريح موضوع تحقيق

ويژگيها و مشخصات فني محصول:

در حال حاضر انواع ترانسهاي تقويت خانگي و خدماتي در رنج 500 الي 700 وات توليد ميشوند كه همگي داراي

پروسه توليد يكساني ميباشند اما بر طبق بررسيهاي انجام شده عمده مصرف بازار ترانس تقويت 2 كيلو وات ميباشد كه بر مبناي همين مدل بررسيهاي بعدي صورت پذيرفته كه ميتواند به عنوان مبناي محاسبه قيمت تمام شده و فروش انواع ترانس تقويت مورد نظر قرار گيرد .همچنين بايد يادآور شد كه ترانسهايي كه عمدتا در بازار مورد مصرف قرار ميگيرد ترانسهاي اتوماتيك ميباشند و ترانسهاي دستي (سلكتوري) بازار مصرف كمي دارد ،قيمت تمام شده انها نيز بيشتر ميباشد و در حال حاضر عمدتا واحدهاي توليدي به توليد ترانس اتوماتيك ميپردازند و ترانسهاي سلكتوري در واحدهاي بدون پروانه توليد ميگردد.

لذا در اينجا ما به بررسي فني و اقتصادي و مالي در زمينه ترانس تقويت اتوماتيك 2 كيلو وات (سه مرحله تقويت) پرداخته و جهت ترانس سلكتوري و ترانس 6 كيلو وات فقط به ذكر مواد اوليه مورد نياز اكتفا ميكنيم. همچنين از انجا كه در ترانسهاي تقويت ،ترانسفورماتور مربوطه ركن اساسي و با اهميت انرا تشكيل ميدهد وبايد مطابق استانداردهاي بين المللي توليد گردد لذا در ابتدا به بررسي ترانسفورماتور ها ميپردازيم.

مشخصات فني:

بررسي و بر آوردهاي فني :

توليد محصولات مرغوب و قابل رقابت با كالاي مشابه مستلزم برخورداري واحد توليدي از تكنولوژي و سيستمهاي توليد پيشرفته و متناسب به محدوده عمل و ظرفيت واحد به منظور تامين اهداف اقتصادي آن مي باشد.

از اين رو در اين فصل روشهاي مختلف توليد معرفي و روش توليد متناسب با ظرفيت مورد نظر انتخاب گرديده است و سپس مسير توليد مشحص شده و با توجه به مسير توليد مسير عمليات مونتاژ مشخص گرديده است.

نكات علمي و اصول فرآيند توليدي:

روشهاي مختلف توليد قطعات را فرم مواد اوليه براي ساخت هر قطعه،عوامل اقتصادي و همچنين دانش فني موجود

در كشور و غيره مشخص مي نمايد.از اين رو هر يك از قطعات ممكن است با يك يا چند روش مختلف قابل توليد باشند كه انتخاب مناسب ترين روش توليد هر قطعه به منظور افزايش سرعت توليد،محصول دقت و كيفيت مطلوب و نيل به مقاصد اقتصادي تر از اهميت ويژه اي برخوردار است.

در كشور هاي مختلف بر حسب شرايط كشور از نظر وجود نيروي كار ارزان و يا دارا بودن تكنولوژي بالا از ابزار هاي بسيار ساده و دستي (مانند چين و هند) تا خطوط تمام اتوماتيك (كشور هاي اروپا و ژاپن) براي ساخت ترانسها استفاده مي شود.در كنار اين موضوع سطح دانش فني و عملي،قدرت طراحي و امكانات قالب سازي نيز تاثير بسزايي در ساخت ترانس دارد.

ارزيابي روشهاي مختلف توليد:

جهت توليد ترانس تقويت پنج مجموعه مي توان در نظر گرفت.

- بخش ساخت بدنه شامل كنه – در – سيني – شاسي مخصوص مدار

- بخش ساخت فيبر چاپي

- بخش ساخت ترانس

- بخش مونتاژ

- بخش كنترل كيفيت

جهت ساخت بدنه عمدتا از روش پرس كاري (فرم دهي و برش) استفاده مي شود.جهت ساخت ترانس نيز از دو روش پرسكاري و بوبين پيچي استفاده مي شود كه بوبين پيچي مي تواند به شكل دستي و يا اتوماتيك انجام گيرد.

تعيين مباني روشهاي مختلف توليد:

در طراحي و ساخت،انتخاب روش و بكارگيري دستگاهها و تكنولوژي مناسب،به منظور توليد محصول با خصوصيات

برجسته زير،حائز اهميت است.

1- عمر مفيد

2- سهولت كار برد

3- شكل ظاهري مناسب

4- كيفيت عملكرد

همچنين علاوه بر انتخاب مناسب ترين روش،استفاده از قطعات استاندارد نيز تا حد امكان عاملي است كه به اقتصادي بودن و موفقيت طرح كمك خواهد كرد.در خصوص دستكاهها عوامل ديگري علاوه بر موارد مذكور بايد مد نظر قرار گيرد كه مجموعا شامل عوامل اقتصادي و فني مي باشند.پارامترهايي نظير كيفيت مورد انتظار توليد قطعه تصميم گيري انتخاب دستگاهي با عملكرد دقيق و گران قيمت يا غير آن،نوع و ميزان و منبع قطعات يدكي مهمترين شاخص هاي مربوط به عوامل اقتصادي مي باشند.همچنين معيارهايي نظير دقت مناسب،دوام واستحكام سرعت عمل ميزان آلودگي هاي مختلف ، راندمان بالا،حجم و شكل مناسب و… از جمله عومل فني حائز اهميت مي باشند.كه در انتخاب دستگاهها بايد مورد توجه قرار گيرد.

در انتخاب روش مناسب از بين ساير روشها نيز،معيارها و شاخص هاي زير مد نظر خواهند بود.

1- ابعاد،جنس و وظيفه كاري قطعه ها

2- تيراژ توليد

3- حداقل زمان عمليات در حين توليد

4- ميزان دقت و كيفيت مورد انتظار و تطابق با استاندارد

5- مسائل اقتصادي

6- دانش فني و عدم نياز به خريد تكنولوژي پيشرفته

7- اشتغال زايي

با توجه به موارد بالا جهت توليد بدنه تنها راه رسيدن به فرم نهايي و مطلوب،برشكاري داخلي و محيطي توسط پرس مي باشد.جخت بوبين پيچي نيز بوبين پيچي اتوماتيك پيشنهاد مي گردد.عمده عمليات مونتاژ يبر مدار چاپي و مونتاژ نهايي دستي مي باشد.جهت سرعت بخشيدن يه كار طراحي بكار گيري شابلون ها و ابزارهاي نگه دارنده مناسب قطعه با مجموعه قطعات نيز بسيار مناسب خواهد بود.

ماده 1- پروانه بهره برداري:

كليه واحدهاي صنعتي كه اقدامات لازم براي نصب ماشين آلات خط توليد ،تامين نيروي انساني مورد نياز و توليد آزمايشي را انجام داده اند اعم از اينكه داراي مجوز تاسيس يا اعلاميه تاسيس بوده يا اينكه فاقد مجوز اوليه باشند،با رعايت اين دستورالعمل ،مي توانند پروانه بهره برداري دريافت دارند.

تبصره 1: توليد آزمايشي به منزله ،نصب و راه اندازي ماشين آلات و تجهيزات مرتبط با توليد محصول و نيز توليد محصول در يك دوره مشخص بصورت انبوه مي باشد.

تشخيص انجام توليد آزمايشي با سازمانهاي صنايع و معادن استانهاي مربوطه است.

تبصره 2:رعايت ممنوعيت صدور پروانه بهره برداري در شعاع 120 كيلومتري تهران يا شعاع 50 كيلومتري اصفهان ضروري مي باشد.

روش كار:

1-1-پرسشنامه پروانه بهره برداري (طبق فرم شماره يك) توسط متقاضي تكميل و پس از ارائه به سازمان صنايع و معادن استانهاي ذيربط مورد بررسي و از نظر تكميل بودن اطلاعات مورد تائيد قرار مي گيرد.

2-1-ظرفيت سنجي براي تعيين حداكثر ظرفيت توليد بر اساس ماشين آلات منصوبه ،توسط كارشناس ذيربط ( طبق فرم شماره 2) براي سه شيفت كاري يعني چهار هزار و پانصد ساعت مفيد با راندمان 100% براي كليه صنايع در سال محاسبه مي گردد.(تعويض پروانه هاي صادر شده قبلي جهت تغيير شيفت كاري بر اين اساس بلامانع است.)در مواردي كه با توجه به ماهيت صنعت،نياز به محاسبه تمام اوقات سال به عنوان روزهاي كاري مي باشد.(نظير كارخانه سيمان و شيشه) اين ميزان به شش هزار و پانصد ساعت مفيد با راندمان 100% افزايش مي يابد.

در صورتي كه با توجه به وسعت و پيچيدگي خط توليد ،ظرفيت سنجي براي سازمان صنايع و معادن استان امكان پذير نباشد.ارائه تائيديه مبنيبر ميزان ظرفيت تعيين شده از طرف مشاوران صنعتي ذيصلاح مورد تائيد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و يا از طريق تشكل صنعتي مربوط ( در صورت موجود بودن ) الزامي است.

3-1-در مورد واحدهايي كه داراي چند خط توليد جداگانه هستند،در صورتي كه تنها يك يا چند خط از كل خطوط توليد آماده بهره برداري باشد صدور پروانه بهره برداري براي آن خطوط بلامانع است.

تبصره 3: در مورد واحدهايي كه بخشي از ظرفيت كل آماده بهره برداري باشد.صدور پروانه بهره برداري براي بخش آماده بلامانع است.

4-1-كليه محصولاتي كه جز فرايند خط توليد نبوده و به عنوان ماده اوليه يا خدمات خط توليد محسوب مي شوند(مثلا قالبسازي در يك كارخانه توليد كفش) محصول جانبي تلقي و در پروانه بهره برداري يا ذكر ظرفيت و شيفت كاري مطابق بند (2-1) قيد مي گردد.

5-1-براي واحدهاي توليد كننده خودرو آماده بودن حداقل خط زنگ و خط مونتاژ نهايي براي صدور پروانه بهره برداري الزامي است.

6-1-صدور پروانه بهره برداري الزاما با توجه به قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا مصوب 3/2/74 منوط به موافقت سازمان حفاظت محيط زيست است و براي صنايع غذايي و بهداشتي و داروئي با توجه به قانون مواد خوردني ،آشاميدني و آرايشي و بهداشتي مصوب 28/4/46 منوط به استعلام و اخذ موافقتوزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي و براي صنايع داروئي و غذايي و دام و طيور با هماهنگي سازمان دامپزشكي كشور – يا واحدهاي استاني آنهانيز خواهد بود.(استعلام از سازمان محيط زيست با استفاده از فرم شماره 3)

7-1- هزينه صدور پروانه بهره برداري بر اساس تصويب نامه 18154 مورخ 3/4/1364 هيات وزيران به حساب شماره 310 خزانه واريز مي گردد.(پيوست شماره 4)

8-1- پروانه بهره برداري بر اساس اطلاعات جمع آوري شده مورد نياز در برگه رنگي مخصوص به همراه نامه ارسال پروانه بهره برداري تهيه و به متقاضي ارائه مي گردد.(فرم شماره 5و6)

9-1-واحدهاي دارنده پروانه بهره برداري كه موفق به افزايش ظرفيت مندرج در پروانه خود شده اند و يا به توليد محصولات جديد اعم از اينكه با محصول قبلي همگن باشد و يا نباشد اقدام نموده اند پروانه بهره برداري جديد با رعايت بندهاي (1-1) الي (8-1) صادر مي گردد.

1-9-1-در پروانه بهره برداري جديد ظرفيت كل محصولات در زمان صدور درج مي گردد و در ستون تغييرات افزايش / (كاهش) ظرفيت نسبت به آخرين پروانه خواهد آمد

دسته بندی: کارآفرینی » برق و الکترونیک

تعداد مشاهده: 2099 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 68

حجم فایل:383 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: